Meronbloggen

Blogg for deling av korte innlegg fra eller om sjøsamiske områder og andre kyst- og fjordstrøk, eller av interesse for slike områder. (Ca. 500-800 ord pluss/minus). Hvis man ønsker å bidra: Ta gjerrne kontakt pr. e-post: poasta@mearrasiida.no. Alle innlegg må ha bilde.

Mitt liv som sjøsamisk ungdom

Goarahat

Aktiviteter gjennom fire årstider i Gåradak, Porsanger

Vinteren
Enda den dag i dag går jeg på ski, og det er min favorittsport. I min barndom gikk jeg spesielt masse på ski, og min far tok meg og mine søsken med mange forskjellige steder. Hver påske gikk vi på ski opp til Baiman hytta, og spiste pølser og drakk brus. Det var fint å gå opp til hytta, og der traff vi mange kjentfolk.
(Bildet fra Gåradak/Goarahat): klikk for å se det i full størrelse).

Vinter Gåradak mindre formatDet hendte flere ganger at vi gikk på ski helt fra Igeldas til Skaidivann. Det synes jeg var den fineste turen av dem alle, selv om det tok mange timer. Jeg husker spesielt snøen på trærne da vi gikk oppover. Det ble så fin stemning av det. Vi pleide å gå til Skaidivann når det var flere som skulle samles der, f.eks. i påska, og noen ganger når vi skulle dit i forbindelse med skolen. De andre barna satt på med læreren i snøscooter. På Skaidivann gjorde vi flere aktiviteter. Vi fisket, grillet pølser på bål og akte i bakkene.

Isfiske var også en aktivitet jeg likte, og enda synes er fint. Før pleide vi ofte å dra å fiske på Goarahatjávri, både med familien, venner og med skolen. Hvert år, en gang i året, dro vi med skolen og fisket på sørsiden av vannet. Det var veldig artig, og vi pleide å få mange fisk. Jeg tror vi hadde konkurranse om hvem som fikk flest fisk, men jeg husker ikke helt hva premien var.

Noen ganger gikk jeg og min far på ski til skihytta og fra Igeldas til Gåradak. Jeg synes det er fint å gå på ski for eksempel i begynnelsen av året når lyset kommer tilbake. Nå i dag, når jeg er voksen, går jeg enda på ski – men ikke like mye som før da jeg var barn. Men jeg tar meg en tur av og til og nyter naturen. Enten går jeg på ski sammen med noen i lysløypa i Igeldas, eller langs Gåradakvann. Det synes jeg er kjempefint. For meg er det viktig å være ute å nyte denne årstiden selv om den er kald og delvis mørk.

Villsau Gåradak 600xVåren
Våren er min favorittårstid, og det er så mye som skjer. Det er så fint når blomster begynner å spire ved bekken i Gåradak, det er lyst hele døgnet og det er så mye liv overalt.

Hver vår hjelper jeg faren min med saueklipping. Faren min har villsauer, og jeg pleier å holde de fast imens han klipper dem. Noe av det beste med våren er når sauene får lam. Det er så fint å se de små hoppe rundt omkring og leke. Når en av sauene er borte fra flokken i lammingstiden, pleier jeg å gå å se etter den. Da har den mest sannsynligvis fått lam. Jeg synes det er spennende å lete, plutselig kan man finne en sau med to lam, og det er på Vilgesbákti de pleier å lamme som oftest. Når jeg finner dem, ringer jeg faren min, og han kommer for å hjelpe. Hvis det er to lam, bærer vi ett hver bortover mot fjøset. Når vi har bæret dem noen minutter, begynner lammene å tro at det er vi som er mora deres, og følger etter oss i stedet for sauemora.

En annen ting som skjer på våren, og som jeg elsker, er å dra på holmen og plukke egg. Jeg synes det er veldig spennende å lete etter eggene, og en stor gevinst er å finne dem. Vi prøver å ikke ta ærfugl-egg, da det er svært få av dem i Porsangerfjorden. Hver vår er det stor stas å gå ned til fjæra. Da er snøen smeltet, og man kan gå uten problem. Det er noen av tingene jeg synes er best med våren.

Sommeren
På sommeren er jeg mye ute i naturen. Det jeg liker best med sommeren er blant annet bærplukking. På sensommeren er jeg hvert år på myra og plukker multebær. Da går jeg i flere timer fra myr til myr, og ser etter bær. Bærene selger jeg, og noe beholder jeg selv. Blåbær, tyttebær og krøkebær er også å foretrekke. Av blåbæra lager vi syltetøy, av tyttebæra lager vi til trollkrem og syltetøy og av krøkebæra lager vi saft. Vi sukrer aldri krøkebærsafta. Det er kjernesunt, og vi som drikker det i familien merker at søtsuget blir borte når man har drukket det i noen dager.

Bukt mindre formatEllers på sommeren pleier jeg og familien å dra på mange holmeturer, og bade i fjæra en sjelden gang. Badinga er ikke den beste aktiviteten, men heller ikke den verste. Da jeg var liten badet jeg og vennene mine ofte i fjæra og vann på sommeren, og det var kaldt som is. I dag bader jeg bare noen få ganger på sommeren. Da jeg var liten, var det tradisjon å gå opp til Skaidivann å bli noen netter. Vi startet fra Igeldas, og turen tok flere timer. Det var så fint å gå og man fikk mye mer med seg av den vakre naturen når man gikk. På Skaidivann pleide vi å sette ut garn og fiske, bade og kose oss med god turmat.

Høsten
På høsten starter skolen igjen. Da jeg gikk på skole, var det alltid en stor begivenhet å begynne på et nytt skoleår igjen. Det var litt tungt å venne seg til den nye døgnrytmen, men den fikk jeg inn fort. Også var det så fint at vennegjengen ble samlet igjen.

På høsten er jeg også mye ute. Jeg pleier å ta med hunden å gå over til Anopset gjennom skogen, også tilbake etter fjæra. Det er en fantastisk fin tur. Jeg og faren min pleier hver høst å trekke opp poteter i potetåkeren. Det er en fin begivenhet, og det er artig å finne veldig store poteter. Ellers pleier jeg og min søster å dra mye på tur i Stabbursdalen for å plukke tyttebær og blåbær.

Kart Gåradak og omegn

Foto: Kristin Elisabeth Hansen
Kart: Utsnitt fra Norgeskart, Kartverket

Fjordfiske og forvaltning av kongekrabbe
Gamle sjøsamiske bilder forteller – om Nessebysame...